شرح شغل (Job Description) ابزاری است که با زبان ساده نوع، ماهیت، وظایف، مسئولیت ها و موقعیتِ شغل را توضیح میدهد و همچنین با بیان جزئیات کار از اینکه هر فرد در پوزیشن شغلی خود، چه کاری را به چه نحوی و برای دستیابی به کدام اهداف، مأموریت و چشمانداز سازمان انجام میدهد، روشن میسازد.
شرح شغل مسئولیتها، فعالیتها، صلاحیتها و مهارتهایی را که برای یک شغل الزامی هستند، به طورخلاصهای بیان میکند. در واقع، این نوشته، نوع کاری را که باید انجام شود، توصیف میکند.
کلید اصلی نوشتنِ شرح شغل مؤثر این است که جزئیات کافی برای درک درست جایگاه شغلی در سازمان رعایت شود و موارد غیرضروری و اضافه حذف گردد. در شرح شغل باید جزئیات مهمی که برای درست کار کردن و شفافیت انتظارات لازم است، ذکر شوند. در شرح شغل حتی ممکن است بازهی حقوق و درآمد و افراد بالادست موقعیت شغلی (مدیر مستقیم و سرپرستان) مورد نظر نیز در آن مشخص شوند.
این محصول شرح شغل “کارشناس آموزش” را تشریح می کند در این نمونه شرح شغل، وظایف تخصصی ویژه شغل، مهمترین اختیارات، روابط، دانش و تحصیلات، تجربه و سابقه، دوره های آموزشی و گواهینامه های مورد نیاز شغل، مهارت ها و توانمندی های لازم و شرایط فیزیکی محیط کار و همچنین شایستگی های رفتاری و تیپ شخصیتی (MBTI و هالند) آورده شده است.
این شرح شغل ها زیر نظر کارشناسان منابع انسانی تدوین گردیده است.
عنوان شغل: کارشناس آموزش Staff Training and Development Manager |
کد شغل: 1151-13 |
تعریف شغل: طراحی و اجرای برنامه های توسعه و آموزش با هدف بهبود مهارتهای فردی و یا عملکرد سازمانی. تحلیل و ارزیابی نیازهای اموزشی سازمان و ارزیابی اثربخشی آموزشی |
سرپرست مستقیم: مدیر منابع انسانی مدیریت: مدیر عامل / مدیر ارشد |
شرح وظایف (فرد در محل کار چه فعالیت هایی را باید انجام دهد؟): |
1 |
وظایف تخصصی ویژه شغل |
ارزیابی نیازهای آموزشی برای توسعه برنامه های آموزشی |
2 |
دریافت مستندات و جداول نیاز سنجی های دوره ای از واحدها در خصوص نیازمندی های آموزشی کارکنان |
3 |
همکاری در تدوین برنامه آموزشی متناسب با نیازهای اعلام شده و نیازهای شناسایی شده |
4 |
برقراری ارتباط اولیه و یا مذاکره با اساتید و مراکز آموزشی جهت برگزاری دوره های آموزشی |
5 |
دریافت و بررسی روزمه های اساتید و مدرسان دوره و ارزیابی آن جهت یافتن بهترین مدرس متناسب با سرفصل های دوره ها |